Taivaalla tällä viikolla

ISON-komeetta hiipuu mutta Lovejoy näkyy hyvin, Kuu ja Venus kohtaavat, meteoriparvet loistavat ja Koirantähti tuikkii. Joulukuussa kannattaa tähyillä taivasta.

tiistai 3. joulukuuta 2013 teksti Andrew Fazekas, National Geographic News

ISON ja Lovejoy

Komeettojen ystävät saattavat tehokkailla välineillä löytää ISON-komeetan aamutaivaalta vielä joulukuun alkupäivinä. Marraskuun lopulla Auringon ohittanut kohde on nyt hiipumassa nopeasti.

Lovejoy-komeetta sen sijaan näkyy hyvin sekä ilta- että aamutaivaalla. Se liikkuu Karhunvartijan pohjoisosista kohti Herkuleen tähtikuvion keskiosaa. Kohde näkyy hyvin kiikarilla, komeetan pää hyvissä olosuhteissa ehkä jopa paljain silmin.

Orionin vyö ja Koirantähti

Tiistaiaamuisen uudenkuun myötä tummuvalta taivaalta kelpaa tiirailla talven kirkkaita tähdistöjä. Korkealla kaakossa voi nähdä Orionin kolmen tähden vöineen.

Seuraa vyötä vasemmalle, niin voit löytää Siriuksen eli Koirantähden – se on Maasta katsottuna tähtitaivaan kirkkain tähti. Sirius sijaitsee 8,6 valovuoden etäisyydellä Maasta ja se on yksi meitä lähimpänä olevista paljain silmin havaittavista tähdistä. Sirius kuuluu Talvikolmioon ja sijaitsee Ison koiran tähdistössä.

Orionin vyön alapuolelta taas löytyy Orionin kaasusumu. Siellä on Orionin miekaksi kutsuttu kolmen tähden pystyjono, jossa keskimmäinen "tähti" on itse sumu. Paljain silmin sumun voi nähdä utumaisena, kiikarilla selvästi ja kaukoputkella hyvin.

Etelän suunnasta taas löytyy Härän tähdistö, josta voi paljain silmin löytää kaksi avointa tähtijoukkoa: Hyadit ja Plejadit eli Seulaset. Seulasista näkyy paljain silmin helposti kuusi tähteä, tarkkasilmäisimmät saattavat erottaa niitä enemmänkin. Seulasiin kuuluu ainakin 250 tähteä, ja joukko on noin 400 valovuoden etäisyydellä. Seulasten tähdet ovat hyvin nuoria, alle 100 miljoonan vuoden ikäisiä.

Meteoriparvet

Geminidien parven meteoreja kannattaa etsiä taivaalta 4.–17.12. Suurimmillaan aktiivisuus on 14. joulukuuta, jolloin voi näkyä jopa kymmeniä geminidejä tunnissa. Hyvissä olosuhteissa meteoreja voi nähdä useina öinä.

Kuu ja Venus

Kirkas Venus, joka on nimetty roomalaisen mytologian rakkauden jumalattaren mukaan, on helppo löytää iltahämärässä etelälounaassa. Kapea kuunsirppi on lähellä Venusta illansuussa 5. joulukuuta.

Jupiter, Aurinkokunnan toiseksi suurin taivaankappale, näkyy joulukuun selkeinä öinä hyvin. Kirkas keltainen planeetta nousee iltahämärässä koillisesta ja on keskiyön jälkeen korkealla etelässä.