Uutta tietoa: Valkoiset kääpiöt ahmivat asteroideja

Tähtitieteilijät ovat jo pitkään arvelleet, että valkoiset kääpiöt hajottavat asteroideja voimakkaalla painovoimakentällään ja imevät niistä ainetta puoleensa. Nyt Kepler-teleskoopin tuoreet havainnot ovat vahvistaneet teorian.

sunnuntai 8. marraskuuta 2015 teksti Michael D. Lemonick

Tyypiltään valkoisiksi kääpiöiksi kutsutut tähdet ovat läpimitaltaan Maan kokoluokkaa, mutta niissä on massaa suunnilleen yhtä paljon kuin Auringossa. Siksi niillä on äärimmäisen voimakas painovoimakenttä. Kepler-avaruusteleskooppi on tarkkaillut yhtä valkoista kääpiötä, joka parhaillaan repii hajalle asteroidin kaltaista kivistä kappaletta. Sen jälkeen kääpiö imee siitä ainetta itseensä.

Astrofyysikko Andrew Vanderburg kollegoineen on kuvannut löytöä arvostetussa Nature-tiedelehdessä. He uskovat löytäneensä todisteita siitä, miten valkoiset kääpiöt käyttäytyvät.

Tähti, jonka uhriksi asteroidi on joutunut, on nimeltään WD 1145+017 ja se sijaitsee reilun 570 valovuoden päässä Neitsyen tähdistön suunnalla.

Valkoiset kääpiöt ovat tähden kuumia jäännöksiä

Kepler-teleskoopin ensisijainen tehtävä on tutkia tähtiä, jotka vielä eivät ole läpikäyneet kuolinkamppailuaan tavallisesta tähdestä valkoiseksi kääpiöksi. Siksi tähtitieteilijöille oli varsinainen onnenpotku päästä näkemään nälkäisen kääpiötähden riehumista.

Valkoiset kääpiöt ovat Auringon kaltaisten tähtien jäännöksiä, jotka ensin ovat paisuneet punaisiksi jättiläisiksi, sitten luhistuneet ja muuttuneet tiheiksi, tulikuumiksi tähdiksi. Niitä kutsutaan joskus myös kosmisiksi zombeiksi. Ne kiskovat puoleensa valtavalla voimalla ainetta asteroideista ja muista avaruuskivistä.