Popsivatko gorillat muita apinoita?

Gorilloiden ulosteesta löydetty nisäkkäiden dna voi selittyä siitä, että isot apinat syövät myös lihaa.

perjantai 19. maaliskuuta 2010 teksti Ker Than, National Geographic News

Plos ONE -aikakauslehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan kasviravinnolla elävät gorillat saattavat toisinaan haluta upottaa hampaansa apinanlihaan aivan kuin kasvissyöjä joskus sortuu hampurilaiseen.

Vankeudessa elävien gorillojen tiedetään ajoittain syövän lihaa, mutta villien gorillojen on oletettu tulevan toimeen vain lehdillä, hedelmillä ja muilla kasvien osilla ja hyönteisillä.

Nyt Gabonissa Loangon kansallispuistossa elävien vuorigorillojen ulosteesta on kuitenkin löydetty muiden apinoiden ja puikkijoiksi kutsuttujen metsäantilooppien dna:ta.

Havainto viittaa siihen suuntaan, että gorillat saattavat sittenkin syödä lihaa.

Vai onko kyse nisäkkäitä purreista hyönteisistä?

Erikoiselle dna-löydölle saattaa olla myös yksinkertainen selitys, sanoo yksi tutkimuksen tekijöistä, Evoluutioantropologian Max Planck -instituutin kädellistutkija Grit Schubert Leipzigista Saksasta.

Gorillat syövät nimittäin myös muurahaisia, jotka puolestaan syövät kuolleiden apinoiden ja muiden eläinten jäänteitä.

Tutkijaryhmä uskoo, että gorillat saattavat syödä ja ulostaa muurahaisten ruoansulatuksesta peräisin olevaa nisäkäs-dna:ta.

Toinen mahdollisuus on se, että dna on peräisin sellaisilta apinoilta ja puikkijoilta, jotka ovat tonkineet gorillan ulostekasoja siinä toivossa, että niistä löytyisi syömiskelpoisia siemeniä tai muita kasvinosia. Ne ovat myös saattaneet nuuskia tai nuolla ulosteita tai virtsata niiden päälle, sanoo Schubert.

”Mahdollisuuksia on useita”, sanoo Schubert. ”En itse oikein usko siihen, että ne söisivät lihaa.”