Karhukainen: Maailman sitkein selviytyjä

Valtameren syvyyksien valtavassa paineessa, jäätiköiden kylmyydessä, Afrikan aavikoiden sietämättömässä kuumuudessa ja vuoristojen korkeuksissa. Karhukainen on kiistatta tieteen tuntemista eläimistä sitkein, ja sen salaisuus on hyvin ainutlaatuinen.

tiistai 19. tammikuuta 2016 teksti Liz Langley

Ihminen voi selviytyä äärioloissa pelkästään sisun ja tahdon voimalla.

Silti karhukainen päihittää meidät mennen tullen.

Näitä enintään 1,5 mm pitkiä selkärangattomia eläimiä esiintyy kaikkialla maapallolla. Niitä elää niin valtamerien syvyyksien kovassa paineessa ja jäätiköiden kylmyydessä kuin Afrikan aavikoiden sietämättömässä kuumudessa ja vuoristojen korkeuksissakin. Karhukainen on selviytynyt jopa avaruuden paineettomuudessa ja säteilyssä.

Karhukainen on kiistatta tieteen tuntemista eläimistä sitkeähenkisin, ja sen salaisuus on hyvin ainutlaatuinen.

Karhukainen lainaa dna:ta muilta lajeilta

Uudet tutkimukset osoittavat, että karhukaisen äärimmäinen sitkeys ja eloonjäämiskyky johtuvat pääasiassa sen kyvystä siepata ja hyödyntää muiden eliöiden dna:ta.

Tutkijat löysivät eräästä karhukaislajista peräti 17,5 prosenttia vierasperäistä dna:ta. Erityisesti bakteerien mutta myös sienten dna antaa karhukaiselle etumatkaa selviytymistaistelussa.

Karhukainen pystyy lähes täysin kuivuttuaan palauttamaan uudelleen solujen luonnollisen kosteuden ja nappaamaan vierasta DNA:ta pehmeiden kalvojen läpi. Näin eläin uudistaa itse itsensä, toisinaan muista lajeista peräisin olevan dna:n avulla.

Tämä on hyvin harvinaista yksilölle, sillä tavallisesti lajiin tulee uutta dna:ta sukupolvien saatossa evoluution kautta.

Karhukainen kloonaa itse itsensä

Äärimmäinen kylmyys ja kuumuus, täydellinen kuivuminen ja vuosikausien horrostila – karhukainen on sopeutumisen mestari.

Eläimen kyvyistä kenties kiehtovin on neitseellinen lisääntyminen. Karhukainen voi siis saada poikasia ilman parittelua ja näin siirtää uutta dna:ta suoraan jälkeläisilleen.

Karhukainen on maailman pienimpiä monisoluisia eläimiä ja hengissä pysymisen ehdoton kuningas.