Flamingot ”meikkaavat”

Näyttävät linnut sivelevät soidinaikaan höyheniinsä öljyä, joka värjää ne vaaleanpunaiseksi.

tiistai 16. marraskuuta 2010 teksti Matt Kaplan, National Geographic

Flamingojen kauniin vaaleanpunainen väri on uuden tutkimuksen mukaan osin keinotekoista, sillä linnut yrittävät vokotella itselleen puolison ”meikkaamalla”.

Tutkijat ovat pitkään olettaneet, että flamingojen höyhenten väri muuttuu vain auringon aiheuttaman haalistumisen tai eloperäisistä aineista johtuvan tahattoman värjääntymisen vuoksi.

Tutkiessaan flamingoja espanjalaisella Doñanan biologisella asemalla ornitologi Juan Amat kuitenkin huomasi, että kyse oli muustakin.

”Huomasimme, että flamingot menettivät vaaleanpunaisen värinsä heti poikasten kuoriutumisen jälkeen”, hän sanoo.

Ne saivat värin myöhemmin takaisin, ”mutta ne eivät kokeneet mitään sulkasatoa, joten ryhdyimme pohtimaan mahdollisia kosmeettisia vaihtoehtoja”.

Kalpeasta vaaleanpunaiseen

Hypoteesin testaamiseksi tutkijat paneutuivat kolmen espanjalaisen kosteikon flamingojen värisävyjen kausittaisiin vaihteluihin. He seurasivat myös lintujen lisääntymistä, höyhenhuoltoa ja soidinmenoja.

Tutkijat määrittivät kaukoputkihavaintojen perusteella kunkin linnun värisävyn asteikolla yhdestä kolmeen eli erittäin kalpeasta vahvan vaaleanpunaiseen.

Ryhmä havaitsi, että väriarvot putosivat helmikuun eli pariutumiskauden huipun keskiarvosta 1,7 keskiarvoon 1,0 touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuussa, jolloin linnut huolehtivat uusista poikasistaan. Lokakuussa keskiarvo nousi jälleen 1,6:een.

Kuten kaikki muutkin linnut, myös flamingot tuottavat öljyä pyrstön lähellä sijaitsevilla rauhasillaan ja sivelevät sitä nokan avulla sulkiinsa.

Öljyn tiedetään parantavan sulkien kestävyyttä ja vesitiiviyttä, mutta Juan Amat arveli flamingojen ylläpitävän öljyn avulla myös väritystään.

Flamingot saavat värinsä karotenoideiksi kutsutuista yhdisteistä, joita ne saavat syömistään levistä ja äyriäisistä.

Flamingonsulkien tiedettiin sisältävän jonkin verran karotenoideja, mutta Amat kollegoineen havaitsi vankeudessa elävistä linnuista kerättyjen näytteiden perusteella, että niitä on erityisen runsaasti juuri linnun tuottamassa öljyssä.

Pinkki on kuuminta hottia

Tutkijat kertovat, että sekä flamingokoiraat että -naaraat lisäsivät öljyämistä pariutumiskauden aikana.

Yleisesti ottaen punaväri lisää houkuttelevuutta, joten flamingot todennäköisesti sivelivät öljyä meikin lailla lisätäkseen vetovoimaansa, sanoo Juan Amat.

”Havainto oli mielestämme todella mielenkiintoinen”, hän sanoo.

”Esimerkiksi partakorppikotkien tiedetään ottavan mutakylpyjä, joiden jälkeen niiden höyhenpuvun väritys muuttuu. Nyt meidän täytyy palata niiden luo katsomaan, käyttäisivätkö nekin kosmetiikkaa flamingojen tapaan.”