Mistä linnut tietävät, miten pesä rakennetaan??

Lintujen kyky rakentaa pesä on synnynnäinen, mutta jotkin lintulajit ilmeisesti kehittävät pesänrakennustaitojaan iän myötä.

torstai 11. huhtikuuta 2013

Kaikilla linnuilla on synnynnäisiä taitoja, joita niiden ei tarvitse opetella. Ne liittyvät esimerkiksi muuttoreitteihin, pariutumiseen, ravinnonhankintaan ja useimmilla lajeilla myös pesänrakennukseen. Pesänrakennuskyky on ohjelmoitu kunkin linnun geeneihin, ja se on kaikilla saman lajin edustajilla samansuuntainen.

Lintujen käyttäytyminen on vuosituhansien mittaan kehittynyt perinnöllisten tekijöiden ja elinympäristön väliseksi vuorovaikutukseksi. Joutsenet rakentavat pesän omalla tavallaan ja talitiaiset omallaan. Jotkin lajit – esimerkiksi haukat ja pöllöt – eivät rakenna varsinaista pesää, toiset nakkelevat muutaman korren sinne tänne ja kolmannet rakentavat todellisia mestariteoksia.

Hienoja pesiä rakentavat lajit, esimerkiksi pyrstötiainen, näyttävät myös oppivan toimintatapoja, vaikka lajityypillisyys pitääkin pintansa. Nuorten lintujen pesät saattavat olla hutiloidumpia kuin vanhojen, mikä viittaa siihen, että taidot kehittyvät kokeilujen ja matkimisen kautta.