Suuttuvatko linnut oikeasti?

Perustuuko Angry birds -peli todellisuuteen?

tiistai 9. elokuuta 2011

Suomalaissyntyinen ja suosittu Angry Birds -peli, jota voi pelata esimerkiksi kännykällä, on saanut ihmiset pohtimaan sitä, voivatko linnut oikeastikin raivostua.

Kyllä voivat, etenkin pesiä suojellessaan. Alla näkyvässä kuvassa tiira hyökkää uhkaavaksi kokemaansa vaeltajaa kohti brittiläisillä Farnesaarilla. Yhdysvaltain Preeriatasangoilla golfaajat taas saavat säännöllisesti kimppuunsa syöksypommittavia sirkkahaukkoja.

Vielä yleisempiä ovat matkijoiden hyökkäykset. Matkijan pesän lähellä kävelevä kissa, koira tai ihminen on suuressa vaarassa saada vihaiselta vanhemmalta terävän nokkaisun.

Maailman vihaisin ja vaarallisin lintu, kaikkien angry birdien äiti, saattaa silti olla kanahaukka, meidänkin leveysasteillamme viihtyvä teräväkyntinen petolintu. Kanahaukan pesän lähellä työskentelevät biologit pukeutuvat usein suosiolla suojapukuihin välttääkseen veriset iskut. Linnun äkäistä luonnetta kuvastaakin kenties parhaiten se, että pelätty hunnikuningas Attila kantoi taistelukypärässään kanahaukan kuvaa.

Kysy meiltä:

Haluatko kysyä jotakin NG:n asiantuntijoilta? Lähetä kysymys osoitteeseen [email protected]. Vain julkaistaviin kysymyksiin vastataan. Kysymyksen lähettäjä palkitaan hienolla maailmankartalla.