Madagaskarista löytyi nyökyttelevä maki

Tapaa Madagaskarin uusin tähti: mahdollisesti uusi viirunaamamaki.

perjantai 17. joulukuuta 2010

Otuksen käytös – epätavallinen pään nyökyttely ja kovaääniset, korkeat kutsuhuudot – kiinnittivät tutkijoiden huomion suojelualueella Darainassa Madagaskarin koillisosassa, kertoi luonnonsuojelujärjestö Conservation International (CI) tällä viikolla.

Suunnilleen oravan kokoisen eläimen havaitsi ensimmäisenä CI:n nykyinen puheenjohtaja Russell Mittermeier jo vuonna 1995, mutta vasta tämän vuoden lokakuussa ryhmä, jossa Mittermeierkin oli mukana, lähti kuivaan metsikköön etsimään sitä uudelleen. Ryhmä löysikin metsästä yhden, kuvassa yllä näkyvän uroksen.

Eläimen naaman ”värikuvio on vähän erilainen” kuin neljällä tunnetulla viirunaamamakilajilla, joiden kaikkien naamaa koristavat silmien yläpuolelta alkavat mustat, Y:n muotoiset ja päälaella yhdistyvät raidat. Geenitesteissä selviää, onko kyseessä todella tieteelle uusi, viides viirunaamamakilaji.

”Tämä on jälleen yksi merkittävä madagaskarilainen löytö. Saari on maailman tärkeimpiä luonnon monimuotoisuuden keitaita ja yksi planeetan erikoisimmista paikoista”, sanoi Mittermeier tiedotteessa.

”Erityisesti on pantava merkille se, että löydämme jatkuvasti uusia makeja ja muita eläin- ja kasvilajeja tästä rujosti kohdellusta maasta, joka on menettänyt jo vähintään 90 % alkuperäisestä kasvillisuudestaan.”