Kampelan silmä vaeltaa

Paleobiologi löysi 50 miljoonaa vuotta vanhan fossiilin, joka viittaa siihen, että nykyiset kampelat ovat syntyneet äkillisestä anatomisesta muutoksesta.

torstai 21. maaliskuuta 2013

Kampelat näyttävät kuoriutuessaan aivan samalta kuin muutkin kalat, mutta kaksi viikkoa myöhemmin yksi silmä on vaeltanut pään yli kalan toiselle puolelle. Kampelan anatomia on niin eriskummallinen, että Charles Darwinin teorian vastustajat väittivät kampelan kehittymisen vähittäisen evoluution kautta olevan mahdotonta, koska välimallin kala – jonka silmä olisi vasta matkalla – ei olisi ollut elinkelpoinen. Siksi yksi biologi esittikin nykyisten kampeloiden syntyneen äkillisen anatomisen muutoksen seurauksena.

Vielä vuonna 2008 tiedossa ei ollut ainuttakaan fossiilia, jossa muutos symmetrisestä epäsymmetriseksi kalaksi näkyisi, mutta silloin paleobiologi Matt Friedman kuitenkin löysi jäänteitä 50 miljoonaa vuotta vanhasta fossiilista, jonka yksi silmäkuoppa oli vaeltanut ylöspäin muttei vielä ehättänyt kokonaan toiselle puolen.

Kun hän tutki omaa löytöään ja wieniläisestä museosta äkkäämäänsä Heteronectes chaneti -fossiilia, hän löysi ensimmäiset todisteet välimallin kampelasta.

Friedman toivoo löytönsä lisäävän kiinnostusta kalafossiileihin, ”sillä niistä voi saada valaistusta siihen, kuinka oudot erityispiirteet syntyvät”.