Lättylepakkokala ja muita uusia lajeja

Ihmisen kokoinen nelijalkainen, jolla on kaksoispenis, ja valoa hohtava sieni. Tutustu vuonna 2010 löydettyjen lajien kiinnostavimpaan kymmenikköön.

maanantai 30. toukokuuta 2011 teksti Christine Dell'Amore, National Geographic News

Arizona State Universityn (ASU) lajientutkimusinstituutti ja kansainvälinen taksonomien komitea julkaisevat aina toukokuussa kymmenen mielenkiintoisimman listan edellisvuonna uusiksi lajeiksi tunnustettujen eliöiden joukosta.

Osallistujat käyttävät omia valintakriteerejään, ja valinta voi perustua yhtä lailla ainutlaatuisiin omituisiin kuin omituiseen nimeenkin.

Lista julkaistaan aina 23. toukokuuta Carl von Linnén syntymäpäivän kunniaksi, sillä juuri Linné kehitti kasvien ja eläinten tieteellisen nimistön 250 vuotta sitten.

Vuosittainen luettelo korostaa sitä, miten heikosti edelleenkin tunnemme maapallon lajiston, sanoo ASU:n lajientutkimusinstituutin johtaja Quentin Wheeler.

Tähän mennessä tutkijat ovat dokumentoineet noin kaksi miljoonaa lajia, mutta tuntemattomia saattaa olla vielä jopa kymmenen miljoonaa.

"On suoranainen vitsi, että kuvittelemme ymmärtävämme evoluutiohistoriaa – miten elämä kehittyi ja miksi se on niin monimuotoista kuin se on – kun meiltä puuttuu vielä 80 prosenttia todistusaineistosta", sanoo Quentin Wheeler.

”Todellisuudessa olemme vasta raapaisseet tuon kiehtovan tarinan pintaa.”

Napsauta oikealla näkyvää galleriakuvaketta, niin näet kuvat vuoden 2010 uusien lajien kärkikymmeniköstä.