Mitkä eläimet elävät pisimpään?

Eläinten iän määrittäminen ei aina ole yksiselitteisen helppoa. Lisäksi esimerkiksi nisäkkäiden ja matelijoiden välillä on suuria eroja.

tiistai 1. huhtikuuta 2014

Nisäkkäistä pitkäikäisimpiä ovat valaat. Vuonna 1999 löydettiin grönlanninvalas, joka todettiin silmän aminohappojen perusteella 211-vuotiaaksi.

Vanhin lintu

Australialaisessa eläintarhassa taas lopetettiin juuri flamingo, joka ehti todistettavasti elää 83-vuotiaaksi. Tiettävästi vanhin luonnonvarainen lintu on havaijinalbatrossinaaras nimeltä Wisdom eli ’Viisaus’, joka yllätti kaikki tarkkailijansa viime kuussa pyöräyttämällä vielä yhden poikasen 63-vuotiaana.

507-vuotias islanninsimpukka

Matelijoista vanhimmiksi, jopa 200-vuotiaiksi, elävät galápagoksenjättiläiskilpikonnat, mutta nekin kalpenevat islanninsimpukan rinnalla. Tutkijat pyytivät vuonna 2006 Islannin läheltä yksilön, joka osoittautui kuoren vuosirenkaiden laskennan perusteella peräti 507-vuotiaaksi, mutta vanhimmat eläimet voivat olla vieläkin pitkäikäisempiä.

4000 vuotta vanhoja koralleja

Havaijin läheltä löytyi vuonna 2009 Leiopathes-koralliyhdyskunta, joka paljastui yli 4000-vuotiaaksi, mutta tuosta lukemasta on esitetty epäilyksiä. Joidenkin mielestä yhdyskunnan nykyisin elävät osat ovat paljon nuorempia.