Historiallinen lintu

Syyrian konflikti vaikeuttaa erittäin harvinaisen töyhtöiibiksen suojelua. Linnut ovat muinaisissa egyptiläisissä hieroglyfeissä kuvattujen iibisten jälkeläisiä.

maanantai 3. syyskuuta 2012

Tiedeyhteisö kohahti kymmenen vuotta sitten, kun italialainen biologi Gianluca Serra löysi eristyneen töyhtöiibisyhdyskunnan syyrialaiselta Palmyran aavikolta.

Ne ovat viimeisiä yksilöitä lajista, joka esiintyy vanhoissa egyptiläisissä hieroglyfeissä ja jonka uskottiin kuolleen sukupuuttoon Lähi-idässä jo 15 vuotta aiemmin.

National Geographic on löydöstä lähtien tukenut Serran ja hänen tutkimusryhmänsä työtä arvokkaan yhdyskunnan suojelemiseksi. Tuolloin jäljellä oli enää seitsemän pesivää aikuista lintua.

”Aluksi opetimme paikallisia turvaamaan niille rauhallisen elinpaikan”, sanoo Serra, mutta lintukanta jatkoi silti kutistumistaan.

Seuraavaksi tutkittiin niiden talvehtimisalueita Etiopian vuoristossa, mutta suuria uhkia ei löytynyt. Niinpä Serra seurasi vuonna 2009 lintujen 3200-kilometristä muuttomatkaa yli Arabian niemimaan ja havaitsi, että salametsästäjät jahtasivat niitä etenkin Saudi-Arabiassa.

”Syvälle kulttuuriin juurtunutta metsästystä on vaikea saada loppumaan”, Serra sanoo.

Hänen on silti onnistunut siirtää useita vankeudessa kuoriutuneita iibiksiä palmyralaisten joukkoon.

Syyrian levottomuudet kuitenkin vaikeuttavat työtä, ja Serra on iibisten tilanteen suhteen kuulopuheiden varassa. Lisääntymiskykyisten lintujen lukumäärä on saattanut pudota jo yhden ja viiden välille.

Tiesitkö?

Syyriasta löytyneen iibisyhdyskunnan linnut ovat muinaisissa egyptiläisissä hieroglyfeissä esiintyneiden iibisten viimeisiä tunnettuja jälkeläisiä.