Keisarinkanava yhdistää Kiinan pohjois- ja eteläosan toisiinsa

Keisarinkanava: Miljoona ihmistä määrättiin pakkotyöhön vuonna 605 rakentamaan valtavaa kanavaa, joka yhdisti keisarikunnan.

keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Rankkaa pakkotyötä

Sui-dynastian keisari Yang alkoi vuonna 605 rakennuttaa Keltaisenjoen ja Jangtsen välille kanavia elvyttääkseen uuden pääkaupunkinsa, Luoyangin, kauppaa.

Hän käski noin miljoona työläistä pakkotöihin kanavan ensimmäiseen vaiheeseen. Rakennuttaminen ”aiheutti sietämättömiä kärsimyksiä", kirjoitti eräs 800-lukuinen runoilija. Kanavan rakentaminen vei kuusi vuotta ja lukemattomia ihmishenkiä.

Viholliset iskivät kanavaan

Keisareiden valta voimistui ja heikkeni vuosisatojen ajan noudatellen heidän otettaan 1800 kilometriä pitkästä kanavasta, joka yhdisti maata ja muodostui myös poliittiseksi symboliksi ja valloittajien strategiseksi kohteeksi.

Ensimmäisessä oopiumisodassa 1840-luvulla britit miehittivät kanavan ja Jangtsen risteyskohdassa sijaitseva Zhenjiangin. Viljan ja verotulojen virta Pekingiin katkesi, ja Kiina antautui viikkojen sisällä.

Keisarinkanava yhdistää nykyäänkin Kiinan pohjois- ja eteläosan

Kanavan pohjoisin osuus Pekingin ja Jiningin välillä ei ole ollut kulkukelpoinen 40 vuoteen, mutta noin 520 kilometrin osuus Jiningistä Hangzhouhun on yhä Pohjois- ja Etelä-Kiinaa yhdistävä tärkeä kauppasuoni.

Lataa koko artikkeli

Haluaisitko lukea lisää Keisarinkanavan dramaattisesta historiasta? National Geographicin tilaajana voit ladata tästä koko artikkelin ilmaiseksi.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...