Merkkikieltä

Kylttiviestintää. Tutkimusten mukaan 40–90 prosenttia ihmisistä ei pysty tulkitsemaan tiettyjen kuvien viestejä. Katsopa esimerkiksi näitä.

tiistai 15. joulukuuta 2009

Täydellinen kyltti on sanaton ja helppotajuinen. ”On järkevää luoda vakiosymboleja, jotka kaikki voivat ymmärtää”, sanoo David Gibson, joka on kirjoittanut maailman kylteistä kertovan kirjan. Hän on myös yksi niistä monista suunnittelijoista, jotka pyrkivät yhdenmukaisuuteen ja ymmärrettävyyteen.

Omintakeisissa kylteissä on kuitenkin oma viehätyksensä. Kiertävä Signspotting-näyttely on huvittanut kylteillä jo esimerkiksi Tukholmassa ja Edinburghissa. Kyltit voivat olla hauskoja sen vuoksi, että niissä liioitellaan (nro 16, alla) tai käytetään lennokkaita kuvia (nro 7). Kylttien kautta voi myös katsoa maailmaa vieraan kulttuurin silmin. Kyltti nro 20 opastaa kyykkyvessaan tottuneita käyttämään länsimaista mallia. ”Nyt ymmärrän, miksi lentoasemien vessanpöntöissä on joskus kengänjälkiä”, sanoo näyttelyn kuraattori Doug Lansky.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...