Short Creek

Tormältä talon takaa Joe Jessopille aukeaa avara näkymä Arizona Stripille, kumpuilevalle heinää, pensaita ja puita kasvavalle lakeudelle, joka ulottuu Utahin rajan eteläpuolelta aina 80 kilometrin päähän Grand Canyonin pohjoisreunalle. Alla näkyy Hildalen ja Colorado Cityn peltoja ja muurein ympäröityjä asuinyhteisöjä. Joe käyttää kaupungeista niiden vanhaa yhteisnimeä Short Creek. ”Kun tulin pikkupoikana Short Creekiin, täällä oli vain seitsemän taloa”, sanoo 88-vuotias Joe. ”Se oli kuin erämaata.”

keskiviikko 17. helmikuuta 2010

Tormältä talon takaa Joe Jessopille aukeaa avara näkymä Arizona Stripille, kumpuilevalle heinää, pensaita ja puita kasvavalle lakeudelle, joka ulottuu Utahin rajan eteläpuolelta aina 80 kilometrin päähän Grand Canyonin pohjoisreunalle. Alla näkyy Hildalen ja Colorado Cityn peltoja ja muurein ympäröityjä asuinyhteisöjä. Joe käyttää kaupungeista niiden vanhaa yhteisnimeä Short Creek. ”Kun tulin pikkupoikana Short Creekiin, täällä oli vain seitsemän taloa”, sanoo 88-vuotias Joe. ”Se oli kuin erämaata.”

Nykyisin Short Creekissä asuu arviolta 6 000 FLDS:n jäsentä, ja se onkin FLDS-yhteisöistä suurin. Joe Jessop, yksi Merrilin veljistä, on osaltaan vaikuttanut räjähdysmäiseen kasvuun kahdella hyvin erilaisella tavalla. Ahavoitunut, koko ikänsä kovaa työtä tehnyt mies on yhteisön kiistaton ”vesimies”, itseoppinut insinööri, joka auttoi johtamaan vettä Maxwell Canyonista 1940-luvulla. Hänellä on ollut sormensa pelissä monimutkaisessa vesiputkien, tekoaltaiden ja kanavien verkostossa, joka on kastellut kuivaa tasankoa jo vuosikymmeniä.

Joe on FLDS:n arvostettu jäsen ja myös patriarkka suvussaan, johon kuuluu 46 lasta ja – tuoreimman tiedon mukaan – 239 lastenlasta. ”Minun perheeni tuli Short Creekiin samasta syystä kuin kaikki muutkin”, hän sanoo. ”Noudattamaan moniavioisuuden lakia, rakentamaan Jumalan valtakuntaa.”

Uskontokunnan jäsenet kuvailevat Jessopien ja muiden kantaisien rakentamaa elämää idylliseksi, sellaiseksi missä painotetaan vanhanaikaista sitoutumista ja naapuriapua eheässä ympäristössä. Arvostelijat sen sijaan pitävät FLDS:ää eristyneenä kulttina, jonka tarkan sosiaalisen kontrollin kuluttamat jäsenet osoittavat häiritsevän vahvaa uskollisuutta yhdelle miehelle: profeetta Warren Jeffsille, joka on väittänyt olevansa Jumalan äänitorvi maan päällä.

Kun viettää aikaa Hildalen ja Colorado Cityn yhteisöissä, pääsee näkemään useampia vivahteita. Yhteisön eristyneestä luonteesta johtuen kokonaisuus valkenee kuitenkin hitaasti. Moni ylisuurista kodeista on piilotettu korkeiden muurien taa, jotta lapsilla olisi turvallinen leikkipaikka ja jotta perheet olisivat suojassa ei-mormonien tuijotteluilta. Useimmat asukkaat välttelevät kontaktia muukalaisten kanssa. National Geographic pääsi vierailemaan yhteisössä vasta kirkon johdon luvalla, jonka myöntämiseen vankilassa istuva Warren Jeffskin osallistui.

Alkuperäisten mormonioppien mukaisesti suuri osa Hildalen ja Colorado Cityn kiinteistöistä on kirkon hallinnassa. Yhteisö kasvattaa monenlaisia hedelmiä ja vihanneksia, ja kaikkien – lapset mukaan lukien – odotetaan tekevän osansa. Kirkon jäsenet omistavat ja johtavat lisäksi monia suuria yrityksiä hotelleista työkalu- ja konepajoihin. Miehet kokoontuvat joka lauantai seurantalolle ja käyvät läpi kohteet, joissa tarvitaan vapaaehtoisapua. Kerran he rakensivat neljän makuuhuoneen talon perustuksista kattoon yhdessä päivässä.

Yhteisöllisyyden henki ulottuu myös moniavioiseen kotiin. Vaikka asumisjärjestelyt vaihtelevatkin – vaimot saattavat asua kodin eri siivissä tai jopa omissa mökeissään – naisilla on tapana rakentaa omia vaikutuspiirejään mieltymystensä tai soveltuvuutensa mukaan. Vaikka jokainen vastaa ensisijaisesti omista lapsistaan, yksi vaimo saattaa huolehtia keittiöstä, toinen opetustöistä (käytännössä kaikki Hildalen ja Colorado Cityn FLDS-lapset ovat kotiopetuksessa) ja kolmas ompelutöistä. Tällainen työnjako luo naisten keskuuteen yhteishenkeä ja näyttää myös lieventävän mustasukkaisuutta.

”Tiedän, että se näyttää ulkopuolisista varmaan oudolta, mutta minun mielestäni sisarusvaimot tulevat yleensä toimeen erittäin hyvin”, sanoo 44-vuotias Joyce Broadbent. ”Tietenkin yksi saattaa olla läheisempi kuin toinen, tai joku saattaa joskus käydä hermoille, mutta niinhän se on joka perheessä. En ole koskaan kokenut minkäänlaista kilpailua tai mustasukkaisuutta.” Joyce on huomattava esimerkki tästä harmoniasta. Hän ei vain hyväksynyt perheeseen toista vaimoa, Marciaa, vaan oli siitä innoissaan. Onnettoman avioliiton 1980-luvulla jättänyt Marcia on myös Joycen biologinen sisko. ”Tiesin aviomieheni hyväksi mieheksi”, Joyce selittää istuessaan Marcian ja heidän miehensä Heberin kanssa. ”Halusin siskoni saavan samanlaisen mahdollisuuden onneen kuin minullakin oli.”

Kaikki FLDS-naiset eivät kuitenkaan suhtaudu moniavioisuuteen yhtä tyynesti. Dorothy Emma Jessop on eloisa ja tarmokas kahdeksankymppinen nainen, joka pitää luonnonlääkekauppaa Hildalessa. Dorothy myöntää kyllä kamppailleensa itsensä kanssa, kun hänen miehensä alkoi puhua lisävaimojen ottamisesta. ”Suoraan sanottuna uskon monien vaimojen olevan kovilla asian kanssa, koska rakastamaansa miestä ei ole helppo jakaa”, hän sanoo. ”Minä kuitenkin ymmärsin, että sekin oli yksi Jumalan asettama koettelemus – mustasukkaisuuden, ylpeyden synti – ja minun oli päästävä siitä yli ollakseni hurskas nainen.”

Asian hyväksymistä näyttäisi edistävän tietoisuus siitä, että naisen ensisijainen tehtävä FLDS:ssä on synnyttää ja kasvattaa mahdollisimman paljon lapsia ”taivaalliseen perheeseen”, joka pysyy iäti yhdessä. FLDS-naisten joukossa 10, 12, tai 16 lastakaan ei ole poikkeuksellista. (Joyce Broadbentillä on 11 ja Dorothy Emma Jessopilla 13 lasta.) Tämän vuoksi on helppo ymmärtää, miksi tämä Yhdysvaltain kolkka on kokenut väestöräjähdyksen. Hildalen sairaalassa vuosittain syntyvät nelisensataa vauvaa ovat johtaneet siihen, että mediaani-ikä on vain 14 vuotta – koko Yhdysvalloissa se on 36,6 vuotta. Kun niin moni yhteisön jäsen polveutuu vain muutamasta kantaperheestä, samat harvat nimet toistuvat kaikkialla Hildalessa ja Colorado Cityssä ja vihjaavat sikiämisen synkemmästä puolesta: arizonalaisten lääkäreiden mukaan erään resessiivisen geenin aiheuttama, tuskallinen fumaraasidefisienssi on yleistynyt yhteisössä ristikkäisten avioliittojen seurauksena.

Perinteen ja nykyajan törmääminen yhteisössä saattaa tuntua hämmentävältä. Vanhanaikaisesta vaatetuksesta huolimatta useimmilla aikuisilla on kännykät ja uudenpuoleiset kaupunkimaasturit. Vaikka televisio onkin nykyisin kielletty, kirkon jäsenet tuntuvat taitavan tietokoneet ja myyvän netissä monenlaisia tuotteita saippuoista hameisiin. Kun kiinnitin huomiota siihen, kuinka harva seurakuntalainen käytti silmälaseja, ajattelin ääneen mahtoiko se johtua hyvistä geeneistä. Sam Steed naurahti. ”Ei. Väki on vain innostunut laserleikkauksista.”

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...