Charles Darwin merisairaana

Charles Darwin ei viihtynyt merellä. Hän oli pahasti merisairas viisi vuotta kestäneellä matkallaan HMS Beagle -aluksella, joka lähti matkaan Plymouthin satamasta 27.12.1831. Siitä huolimatta hän työskenteli laivalla uutterasti tehden muistiinpanoja.

perjantai 23. elokuuta 2013

Tutkimusretkikunta purjehti Robert FitzRoyn komennossa. FizRoy oli paitsi laivastoupseeri myös etevä meteorologi. Maailmanympärysmatkan tavoitteena oli tutkia Tyynen valtameren Etelä-Amerikan rannikon puoleista osaa. Nuori Darwin oli mukana ylimääräisenä tutkijana, joka maksoi itse ylöspidostaan laivalla. Matkalla hän keskittyi geologiaan ja keräsi röykkiöittäin kiviä ja fossiileja.

Kun laiva saapui Galápagossaarille, joka sijaitsi noin tuhat kilometriä länteen Etelä-Amerikan rannikolta, Darwin teki havainnon. Hän huomasi jo Chilessä näkemänsä linnun, joka ei ollutkaan tällä seudulla aivan samanlainen, vaan nokan koossa ja muodossa oli pieniä eroavaisuuksia. Tämän jälkeen Darwin pani merkille saman linnun useilla saarilla. Sama havainto koski myös ainoastaan Galápagos-saarilla elävää kilpikonnaa – kilpikonnan kilpi oli aina hieman erilainen eri saarilla.

Myöhemmin Darwinia harmitti, ettei hän ollut ottanut kilpinäytteitä mukaansa, varsinkin kun kilpikonnaa oli tarjoiltu usein päivälliseksi, kun alus oli ankkurissa lähellä saaria. Havainnot ja muistiinpanot saivat Darwinin tekemään mullistavia johtopäätöksiä: Galápagossaarten lintujen täytyi olla samaa alkuperää kuin Chilen lintujen, vuosituhansien erossaolo oli vain kehittänyt lajeja eri suuntiin.

Kun Charles Darwin palasi kotiin Englantiin 2.10.1836, hän oli jo kuuluisa tutkija. HMS Beaglesta, joka oli alun perin ollut kuninkaallisen laivaston taistelualus ja sittemmin päätynyt tutkimuskäyttöön, tuli yksi maailmanhistorian kuuluisimmista aluksista.