Kiinalaiset mullistivat merenkulun

Kun muinaiset egyptiläiset lähtivät merelle, he pitivät aluksen kurssissaan perässä sijainneen airon avulla. Tämä toimi melko hyvin, mutta sillä oli rajoituksensakin, sillä irtoairolla ei voinut ohjata kovin suurta laivaa.

perjantai 23. elokuuta 2013

Kun muinaiset egyptiläiset lähtivät merelle, he pitivät aluksen kurssissaan perässä sijainneen airon avulla. Tämä toimi melko hyvin, mutta sillä oli rajoituksensakin, sillä irtoairolla ei voinut ohjata kovin suurta laivaa.

Välimeren merenkulkijat käyttivät pitkään vanhaa menetelmää, sillä aikaa kun kiinalaiset tekivät keksinnön, joka mahdollisti pidemmät merimatkat suuremmilla aluksilla. Arkeologit ovat löytäneet ajanlaskun alun tienoilta peräisin olevan saveen valetun mallin laivasta, jossa on selvästi peräsin. Kyseessä on malli, jota voidaan laskea ja nostaa, jottei se repeydy irti matalassa vedessä. Kyseessä on hyvin moderni peräsin, joka toimii paljon ohjausairoa paremmin.

Eurooppalaisissa lähteissä puhutaan peräsimestä ensimmäisen kerran vuoden 1180 tienoilla. Niissä mainittu peräsin muistuttaa kiinalaista niin paljon, että se omaksuttiin Eurooppaan juuri Kiinasta. Peräsin oli ehdoton edellytys muun muassa Kolumbuksen ja Vasco da Gaman pitkille meripurjehduksille. Kiinalaiset eivät tyytyneet tekemäänsä keksintöön vaan parantelivat sitä monin tavoin. Eurooppalaisten aloittaessa peräsimen käytön Kiinassa rakennettiin jo ihmistä korkeampia peräsimiä. Tämän kokoluokan alusten myötä kiinalaiset löysivät tiensä Australiaan, harjoittivat kauppaa Indonesiassa ja Filippiineillä ja purjehtivat säännöllisesti Itä-Afrikkaan.

Veden ja sen virtaukset hyvin tunteneet kiinalaiset tekivät vielä yhden merkittävän keksinnön 1200-luvulla. Ilman moottorivoimaa oli hyvin vaikeaa saada suuri peräsin kääntymään laivan ollessa liikkeellä. Niinpä Kiinassa keksittiin tehdä peräsimeen reikiä, joiden läpi vesi pääsi virtaamaan peräsimen kääntyessä. Tekniikka toimi hyvin eikä vaikuttanut ratkaisevasti laivan ohjautuvuuteen. Euroopassa tämä tekniikka tuli tunnetuksi vasta vuonna 1901 – siihen asti hiilikäyttöistä moottoritorpedovenettä ei saanut millään kääntymään, jos se kulki 30 solmun huippunopeudellaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...