Saksalaisen oudot tavat pilasivat koko retken

Saksalaisen tiedemiehen Eduard Vogelin käytös oli niin eriskummallista, että brittien sponsoroima tutkimusmatka Afrikkaan päättyi kohtalokkaasti.

perjantai 5. huhtikuuta 2013 teksti Hans Henrik Fafner

Kaikki näytti hyvältä, kun brittiläinen löytöretkeilijä James Richardson vuonna 1850 alkoi ylittää Saharaa päästäkseen autiomaan toisella laidalla sijaitsevalle Tšadjärvelle. Hän oli iloinen siitä, että Britannian ulkoministeriö oli antanut hänelle luvan ottaa mukaan saksalaisen tiedemiehen Heinrich Barthin, koska tuohon aikaan saksalaisia pidettiin alallaan parhaina.

Sitten katastrofit seurasivat toisiaan. Richardson kuoli seuraavan vuoden maaliskuussa, ja kun vielä matkan kolmaskin tiedemies kuoli, Barth jäi yksin. Britit päättivät lähettää tilalle uuden miehen, ja valinta osui arvostettuun kasvi- ja tähtitieteilijään Eduard Vogeliin, joka myös oli saksalainen. Hän matkusti Pohjois-Afrikasta Tripolista maaliskuussa 1853 ja pääsi Kukawan kaupunkiin, missä hän hieman myöhemmin tapasi Barthin. Retkikunnan yhteistyöstä ei kuitenkaan tullut mitään, mikä lähinnä johtui Vogelin eriskummallisista tavoista ja tulisesta temperamentista.

Useat retkikunnan jäsenet kieltäytyivät jatkamasta matkaa niin kauan, kuin Vogel oli mukana, ja vuonna 1855 hän jatkoi matkaa yksin, vain kahden insinöörin ja neljän palvelijan saattamana. Tämä pieni ryhmä pääsi Ouaddaihin Etelä-Sudaniin. Sikäläinen sulttaani suhtautui heti epäluuloisesti eurooppalaisiin – hän uskoi heillä olevan aivan muita motiiveja, koska molemmat insinöörit olivat sotilaita. Hän ei voinut keskustella myöskään Vogelin kanssa, koska tämä kieltäytyi opettelemasta arabiaa, ja lisäksi sulttaani piti kummallisena sitä, että Vogel söi lähes pelkästään munia. Kun sitten Vogel lupaa pyytämättä nousi pyhälle Treyan vuorelle, sulttaani tapatti saksalaisen.

Ainoastaan Barth palasi Eurooppaan. Hän kokosi matkakertomuksensa viisiniteiseksi opukseksi, jonka hän julkaisi englannin lisäksi saksan kielellä. Tämä ei juuri ilahduttanut Britannian viranomaisia.