Huumekauppiaat pyhiinvaelluksella

Kulttien leviämistä on edistänyt kriisin lisäksi myös ihmisten kohtaamien ongelmien tyyppi. Sanotaan vaikka että ihminen sattuu asumaan yhdessä huumekaupan valtaamassa Yhdysvaltain rajan vastaisessa kaupungissa, jossa konetuliaseet rätisevät joka yö ja harhaluoteja saa pelätä kaiken aikaa. Eikö silloin ole ymmärrettävää rukoilla suojelua huumepyhimys Jesús Malverden kaltaiselta henkilöltä, jota huumekauppiaat kunnioittavat? Vahvaa yhteyttä katoliseen kirkkoon tuntevat meksikolaiset voisivat kääntyä hänen sijaansa pyhän Juudas Taddeuksen puoleen.

keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Kulttien leviämistä on edistänyt kriisin lisäksi myös ihmisten kohtaamien ongelmien tyyppi. Sanotaan vaikka että ihminen sattuu asumaan yhdessä huumekaupan valtaamassa Yhdysvaltain rajan vastaisessa kaupungissa, jossa konetuliaseet rätisevät joka yö ja harhaluoteja saa pelätä kaiken aikaa. Eikö silloin ole ymmärrettävää rukoilla suojelua huumepyhimys Jesús Malverden kaltaiselta henkilöltä, jota huumekauppiaat kunnioittavat? Vahvaa yhteyttä katoliseen kirkkoon tuntevat meksikolaiset voisivat kääntyä hänen sijaansa pyhän Juudas Taddeuksen puoleen. Toivottomien tilanteiden aikaan hänen suosionsa nousee tahtia, jota voisi verrata vain La Santa Muerteen – kenties siksi, että hänet tunnetaan katolisessa kirkossa toivottomien tapausten suojelupyhimyksenä.

Auringon ahavoittama mies nimeltä Daniel Bucio rukoili pyhää Juudasta ensimmäisen kerran viisitoista vuotta sitten. Kuusi vuotta sitten pyhimys vastasi Bucion mukaan rukouksiin ja vapautti hänen äitinsä pitkästä ja kivuliaasta sairaudesta. Nyt Bucio tulee joka kuukausi kenollaan olevaan siirtomaakautiseen San Hipólito -kirkkoon juuri Méxicon keskustan turistikadun taakse kiittämään ihmeitä tekevää pyhän Juudaksen patsasta, joka lahjoitettiin kirkolle noin 30 vuotta sitten. (Huumekauppahistorioitsijoita voisi kiinnostaa se sattuma, että tunnetusti pyhälle Juudakselle omistautuneet Kolumbian Medellínin huumekauppiaat solmivat ensimmäiset kauppasuhteensa meksikolaisiin virkaveljiin juuri 30 vuotta sitten.)

Pyhän Juudaksen virallinen juhlapäivä on 28. lokakuuta, ja tuhannet pyhimyksen seuraajat tulevat rukoilemaan häntä joka kuun 28. päivänä. Seurakunta järjestää päivän aikana 16 messua, ja palvojat konttaavat polvillaan patsaan luo rukoilemaan apua, suojelua ja hengissä pysymistä. Väkijoukot ovat niin suuria, että poliisi joutuu sulkemaan useita ajokaistoja kirkon kohdalla.

Daniel Bucio rakastaa näitä uskonnollisia romería-juhlia ja niiden iloitsevia väkijoukkoja, katuruokia ja loputonta pyhän Juudaksen patsasten paraatia. Osan patsaista jaksaa yksi mies juuri kantaa, jotkin ovat pieniä mutta upeasti koristeltuja kuten Bucion oma, joka on hänen kotikaupunkinsa muinaisen tavan mukaan puettu kimaltelevaan, nilkkapituiseen viittaan ja asteekkikeisareiden höyhenpäähineeseen. Viime vuosina Bucion kuukausittaista pyhiinvaellusta ovat kuitenkin ilmaantuneet pilaamaan hymyttömien, tatuoinneilla ja ketjuilla varustautuneiden miesten ja naisten laumat, jotka tulevat ryhmissä ja tunkeutuvat joukon läpi vaihtaen usein vaivihkaa karamellikääröjen näköisiä pakkauksia. Bucio uskoo tietävänsä mistä on kysymys.

”Valitettavasti moni tuollainen nuori on alkanut käydä täällä”, hän sanoo. ”He tahraavat Herramme ja pyhän Juudaksenkin, joilla ei ole mitään tekemistä huumekaupan kanssa. Jos jokainen tänne tuleva tulisi rehellisen hartauden harjoittamisen vuoksi, täällä ei olisi tämäntyyppistä joukkoa.”

Pienikokoinen ja iloinen claretilaisen veljeskunnan jäsen, isä Jesús García, johtaa monia pyhän Juudaksen päivän messuista ja on tietoinen siitä, että tietyt ilmeisesti äkkirikastumista toivovat ihmiset tulevat tähän kirkkoon rukoilemaan pyhimystä. Hän kuitenkin haluaa kiihkeästi todistaa, että pyhän Juudaksen uusi suosio ulottuu kaikkiin yhteiskuntaluokkiin ja ammatteihin.

”Tässä yhtenä päivänä yksi poliitikko tuli pyytämään minua avukseen rukoilemaan hänelle vaalivoittoa. Kuvittele!” hän huudahtaa huvittuneena, ja pyrkii karistamaan pyhän Juudaksen harteilta mahdollisen huumepyhimyksen viitan. ”Jotkut sanovat, että San Juditaksen patsaan vasemmassa kädessä oleva sauva tarkoittaa sitä, että hän olisi huumekauppiaiden palveluksessa ja muuta roskaa.” Isä Jesús keskittyy mieluummin moniin uusiin, aidosti hurskaisiin palvojiin.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...