Mistä šamanismi on peräisin?

Sana "šamaani" tulee Siperian evenkien tunguusikielestä, mutta šamaaneja voi tavata missä tahansa – esimerkiksi Lontoon, Bostonin ja monen muun länsimaisen suurkaupungin šamaanikeskuksissa. Šamaanit uskovat meitä ympäröivän näkymättömän maailman olevan täynnä henkiä, jotka vaikuttavat elämäämme ja hallitsevat kohtaloitamme. Lääkärit, papit, mystikot, psykologit, kylänvanhimmat, oraakkelit ja runoilijat ovat kukin vuorollaan olleet yhteyskanavia tähän kätkettyyn todellisuuteen, ja tällaiseen asemaan liittyy myös yhteisön arvostus.

torstai 3. tammikuuta 2013

Sana "šamaani" tulee Siperian evenkien tunguusikielestä, mutta šamaaneja voi tavata missä tahansa – esimerkiksi Lontoon, Bostonin ja monen muun länsimaisen suurkaupungin šamaanikeskuksissa. Šamaanit uskovat meitä ympäröivän näkymättömän maailman olevan täynnä henkiä, jotka vaikuttavat elämäämme ja hallitsevat kohtaloitamme. Lääkärit, papit, mystikot, psykologit, kylänvanhimmat, oraakkelit ja runoilijat ovat kukin vuorollaan olleet yhteyskanavia tähän kätkettyyn todellisuuteen, ja tällaiseen asemaan liittyy myös yhteisön arvostus.

Šamanismille ei ole mitään tarkkaa määritelmää. "Olisikin parempi puhua ’šamanismeista’ monikossa", sanoo Marjorie Mandelstam Balzer, washingtonilaisen Georgetownin yliopiston antropologi. Hänen mukaansa uskomukset, käytännöt ja rituaalit ovat kullakin šamaanilla omanlaisiaan, koska tie šamaaniksi on ennen kaikkea erittäin yksilöllinen. Samankaltaisuuksiakin on: Ekstaattinen transsi tai sielun vaellus, kuten sitä joskus kutsutaan, on šamanismille tunnusomaista.

Se miten šamaanit käyttävät välineitään ja henkisiä kykyjään taas vaihtelee suuresti, samoin kuin rituaalin perimmäinen tarkoitus. Moni šamaani työskentelee yksin, mutta jotkut kuuluvat isoihin urbaaneihin järjestöihin, jotka toimivat kuin ammattiliitot. Ulan Batorissa toimiva Golomtin šamanismikeskus ilmoittaa jäsenmääräkseen noin 10 000 henkeä.

Kirgisian ja Kazakstanin kaltaisissa Keski-Aasian maissa, joissa islam on valtauskonto, moni šamaani pitää itseään hartaana muslimina, ja heidän riiteissään on piirteitä mystisestä suufilaisuudesta. He järjestävät rituaalejaan islaminuskon pyhissä paikoissa neitseellisen valkoisiin pukeutuneina, ja kuhunkin seremoniaan sisältyy pitkiä rukouksia Koraanista. Siperiassa ja Mongoliassa šamanismi taas on sekoittunut monilta osin buddhalaisiin perinteisiin.

Tapasin Ulan Batorissa šamaanin nimeltä Zorigtbaatar Banzar. Tämä läpitunkevan katseen omaava miehenjärkäle on luonut oman uskonnollisen instituutionsa: Šamanismin ja ikuisen taivaallisen viisauden keskuksen, joka yhdistää šamanismin maailmanuskontoihin. "Jeesus käytti šamanistisia menetelmiä, mutta ihmiset eivät vain tajunneet sitä silloin", hän sanoo. "Sama pätee Buddhaan ja Muhammadiin."

Zorigtbaatar pitää jurtassaan lähellä kaupungin keskustaa ja keskellä pakokaasuja aina torstaisin seremonioita, jotka muistuttavat kirkonmenoja. Kymmenet ihmiset kuuntelevat tarkkaavaisesti hänen polveilevia saarnojaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...