Luonnon parantava voima

Kun liikumme luonnossa, teemme ylirasittuneille aivoillemme palveluksen. Näin kertoo tuore tutkimus. Lue suuri artikkelimme luonnon parantavasta voimasta ja katso hienot kuvat ihmisistä eri puolilta maailmaa, jotka rentoutuvat luonnon helmassa.

tiistai 2. helmikuuta 2016

Nykyajan laajamittaiset kansanterveydelliset ongelmat, kuten lihavuus, masentuneisuus ja lisääntyvä likinäköisyys, jotka kaikki saattavat liittyä liialliseen sisätiloissa oleskeluun, ovat saaneet tutkijat tarkastelemaan uusin silmin luonnon vaikutuksia aivoihin ja kehoon.

Ruotsalainen tutkija Matilda van den Bosch stressaa koehenkilöitään matematiikan kokeella ja työhaastattelusimulaatiolla. Kun hän siirtää heidät virtuaalimetsän linnunlaulun keskelle, heidän pulssinsa palautuu pian normaaliksi.

Tutkijat ovat alkaneet neurotieteiden ja psykologian kehitysaskelten avulla mitata määrällisesti asioita, jotka näyttivät aiemmin ylimaallisilta ja salaperäisiltä.

Nämä mittapuut stressihormoneista pulssiin, aivoaaltoihin ja proteiinimarkkereihin kertovat sen, että kun vietämme aikaa vihreässä ympäristössä, meissä tapahtuu jotain ratkaisevaa.

Lue koko artikkeli luonnon parantavista voimista: