Pallosalama saattaakin olla kuvitelmaa

Salaperäiset, lentävät ukkospallot saattavatkin uuden tutkimuksen mukaan olla ylistimuloitujen aivojen synnyttämiä hallusinaatioita.

perjantai 28. toukokuuta 2010 teksti Ker Than, National Geographic News

Silminnäkijät ovat vuosisatojen ajan kertoneet välähdyksenomaisista kohtaamisistaan pienten sähköisten pallojen kanssa. Tutkijat eivät kuitenkaan ole onnistuneet pääsemään yksimielisyyteen pallosalamoiden syntysyistä ja -tavoista, koska ilmiö on niin harvinainen ja lyhytikäinen.

Pallosalamahavainnoista kerrotaan usein ukkosten yhteydessä, ja useiden peräkkäisten salamaniskujen tiedetään synnyttävän vahvoja magneettikenttiä. Siksi itävaltalaisen Innsbruckin yliopiston Joseph Peer ja Alexander Kendl ryhtyivät pohtimaan sitä mahdollisuutta, että pallosalama olisikin hallusinaatio, joka johtuu aivojen näkökuorialueen tai silmän verkkokalvon magneettisesta stimulaatiosta.

Aiemmissa kokeissa ihmisiä on altistettu voimakkaille, nopeasti muuttuville magneettikentille transkraniaalisen magneettistimulaattorin eli TMS-laitteen avulla.

Lääketieteellisen laitteen synnyttämät magneettikentät ovat kyllin voimakkaita aiheuttamaan sähkövirtauksia ihmisaivoihin niitä kuitenkaan vahingoittamatta.

Kun magneettikenttiä fokusoitiin aivojen näkökuorialueeseen, koehenkilöt näkivät hehkuvia kiekkoja ja viivoja. Kun fokusta siirreltiin pitkin näkökuorialuetta, koehenkilöt kertoivat valojen liikkuvan.

Fysiikan tutkimuksia käsittelevässä arXiv.org-verkkosivustossa 7. toukokuuta julkaistussa raportissaan Peer ja Kendl väittävät, että salamoiden magneettikentillä voi olla ihmisiin samanlaisia vaikutuksia kuin TMS-laitteella.

Kaksikon mielestä noin puolet kaikista pallosalamahavainnoista voikin olla seurausta magnetismin tekemistä aivotempuista.

Pallosalama voi silti olla myös luonnonilmiö

Peerillä ja Kendlillä on hyviä argumentteja sen puolesta, että jotkin pallosalamahavainnot saattavat olla hallusinaatioiden aiheuttamia, sanoo John Abrahamson, uusiseelantilaisen Canterburyn yliopiston kemisti ja pallosalama-asiantuntija, joka ei osallistunut julkaistun tutkimuksen tekemiseen.

”En voi kuitenkaan uskoa, että valtaosa pallosalamoiksi ilmoitetuista näköhavainnoista johtuisi aivoärsytyksestä”, kommentoi Abrahamson sähköpostitse.

Ensinnäkin koehenkilöt kertoivat nähneensä koetilanteessa ”valkoisia, harmaita tai hailakoita värejä”. Pallosalamahavainnoissa taas on kerrottu monista väreistä, esimerkiksi oranssista, vihreästä ja sinisestä, sanoo Abrahamson.

Jotkin raportit sisältävät lisäksi tarkkoja tietoja pallosalaman rakenteesta ja jopa siihen liittyneistä hajuista ja äänistä. Joissakin tapauksissa moni eri ihminen on nähnyt saman tapahtuman eri kulmista ja nähnyt pallon kulkevan samaan suuntaan.

”Tällaiset yhteiset geometriset havainnot eri kulmista olisivat hyvin epätodennäköisiä, mikäli kyse olisi ainoastaan aivojen stimulaatiosta”, jonka on aiheuttanut salamaniskun synnyttämä paikallinen magneettikenttä, sanoo Abrahamson.

Israelilaisen Tel Avivin yliopiston insinööri Eli Jerby on onnistunut luomaan pallosalamaa vastaavan ilmiön laboratorio-oloissa. Hänkään ei usko, että kaikki pallosalamakertomukset johtuisivat hallusinaatioista.

”Hallusinaatiot saattavat selittää osan tapauksista, mutta pallosalamailmiö voi toteutua niin luonnossa kuin laboratoriossakin”, kirjoittaa Jerby sähköpostitse.

”Meidän ja muiden viime aikoina ottamat kokeelliset edistysaskeleet ovat vieneet meidät lähemmäs luonnollisen pallosalaman täydellistä simulointia laboratoriossa ja todellisen pallosalamailmiön arvoituksen selvittämistä.”