Miksi jotkin kukat löyhkäävät?

Jotkin kukat suojautuvat kasvinsyöjiltä haisemalla epämiellyttävältä, mutta yleensä kasvit löyhkäävät houkutellakseen tiettyjä hyönteisiä pölyttämään niitä.

torstai 7. helmikuuta 2013

Kukat tuoksuvat yleensä hyvältä. Joitakin kukkia ei kuitenkaan kannata tuoda tuliaisiksi.

Yksi varsin ikävänhajuisten kukkien suvuista on Amorphophallus, pökkövehkat.

Se tuoksuu kasvuvaiheessaan juustolta, "mutta kun se on kukkeimmillaan ja pumppaa ilmoille fytokemikaaleja, se löyhkää ulosteelle ja mätänevälle lihalle", kertoo kasvitieteilijä Greg Wahlert, joka löysi kyseisen pökkövehkan. Tutkijat ovat luetteloineet osan noin 170 tunnetusta pökkövehkalajista seuraavien hajujen mukaan: kala/virtsa, lanta/uloste, raato, löyhkäävä juusto ja – yllättävää kyllä, myös – mauste/hedelmä/suklaa.

Toinen hajupommi on indonesialainen raatokukkien suku, joista Rafflesia arnoldii -laji kasvattaa maailman suurimpia, läpimitaltaan jopa metrisiä kukkia. Sen voi haistaa satojen metrien päästä, ja se houkuttelee juuri tiettyjä kärpäsiä pölyttäjikseen. Myös jotkin sienet, esimerkiksi Lounais-Suomessa kasvava haisusieni, houkuttelevat raadonhajullaan kärpäsiä, jotka levittävät niiden itiöitä.

Video: Katso, miten falloskasvi puhkeaa kukkaan

Katso intervallivideo, jossa yksi maailman suurimmista kukista, pahanhajuinen Amorphophallus titanum, puhkeaa kukkaan Kööpenhaminan kasvitieteellisessä puutarhassa vuonna 2012.