Kuvia: Uuden-Seelannin öljypäästö

Rannat ja linnut ovat tahriintuneet öljyyn, kun laiva ajoi karille Uuden-Seelannin edustalla ja aiheutti maan historian pahimman merellisen ympäristökatastrofin.

torstai 13. lokakuuta 2011

Viime viikolla riutalle ajaneesta Liberiaan rekisteröidystä konttilaiva Renasta on vuotanut satoja tonneja öljyä.

Rantoja mustannut ja merilintuja tappanut onnettomuus on jo nyt maan "pahin merellinen ympäristökatastrofi" maan historiassa, lausui Uuden-Seelannin hallitus maanantaina.

Huono sää esti pitkään meripelastajia pääsemästä noin 22 kilometrin päähän rannikosta juuttuneen aluksen luo. "Olemme meren armoilla", sanoi Maritime New Zealand -viraston johtaja Catherine Taylor New Zealand Herald -lehdessä. "Tilanteeseen ei ole nopeaa lääkettä."

title="title of image node" />

Öljyn peittämää merimetsoa puhdistetaan villieläinhoitolassa Uuden-Seelannin Taurangassa

align= "left" Kuva: Maritime New Zealand/Massey University via Getty Images

Öljy vahingoittaa lintuja kahdella tavalla: sisäisesti ja ulkoisesti. Öljyyn tahriintuneet linnut puhdistavat tarmokkaasti höyhenystään poistaakseen myrkyllisen öljyn ja tulevat samalla nielleeksi sitä, millä voi olla vakavia sisäisiä vaikutuksia.

Ulkoisesti öljy vahingoittaa linnun omia vettä eristäviä öljyjä, jolloin kylmä vesi pääsee linnun iholle ja altistaa eläimen hypotermialle etenkin kylmillä seuduilla.