Hybridikuorma-autot tulevat

Osin tai kokonaan sähköllä toimivat kuorma-autot säästäisivät sekä ympäristöä että rahaa. Niitä nähdäänkin tulevina vuosina yhä useammin, kertoo tuore tutkimusraportti.

tiistai 22. kesäkuuta 2010 teksti Ker Than, National Geographic News

Sähkömoottorilla toimivia raskaita yhdistelmiä on turha odottaa näkevänsä maanteillä lähitulevaisuudessa. Sen sijaan kaupunkiliikenteessä voi pian hyvinkin alkaa näkyä pienempiä, polttoainetehokkaita kuljetusautoja ja linja-autoja. Tutkijat odottavat tällaisten ajoneuvojen lisääntyvän viiden seuraavan vuoden aikana satatuhatmäärin.

Puhtaaseen teknologiaan keskittyvä amerikkalainen markkinatutkimusyritys Pike Research ennustaa, että keskisuurten ja raskaiden hybridikuorma-autojen ja -linja-autojen globaali kysyntä kasvaa tämän vuoden 9 000 ajoneuvosta yli 100 000 ajoneuvoon vuoteen 2015 mennessä. Isot kuorma-autovalmistajat Navistar ja Freightliner alkavat tänä ja ensi vuonna tarjota keskisuuria, puhtaasti sähköllä toimivia kuorma-autoja, jollaisia pienemmät, uudet valmistajat ovat jo aiemmin tuoneet markkinoille.

Piken arvion mukaan hybridikuorma-autoja myydään viiden seuraavan vuoden aikana maailmanlaajuisesti yli 300 000 kappaletta. Se merkitsisi hybridikuorma-autojen ja -linja-autojen kysynnän 63 prosentin vuotuista nousua, sanoo raportin kirjoittaja Dave Hurst.

Henkilöautopuolella Toyota Prius -hybridin kaltaisten ajoneuvojen myynnin odotetaan nousevan viidessä vuodessa vain noin 13 prosentilla vuosittain. Finanssikriisin runtelemilla Yhdysvaltain markkinoilla hybridihenkilöautojen myynti itse asiassa tippui vuoden 2007 ennätyksellisestä 350 000 myydystä autosta viime vuoden vajaaseen 300 000:een.

Hybridikuorma-autojen menekkiä kasvattaa ennen kaikkea polttoaineen hinta, ennakoi Dave Hurst. Tällä hetkellä dieselpolttoaineen osuus kuljetusyhtiön kuluista on 17–50 prosenttia. Hybridijärjestelmät voisivat vähentää noita kuluja merkittävästi.

Hybridiautoihin vaihtava kuljetusyhtiö voisi Hurstin mukaan odottaa ”polttoainekulujen vähenevän 5–50 prosenttia hybridijärjestelmän integrointitavasta ja kuorma-autojen tyypistä riippuen”.

Puhtaampaa liikennettä ajavan amerikkalaisen CALSTART-järjestön varajohtaja Bill Van Amburg on mukana myös hybridikuorma-autokäyttäjien foorumissa, joka on ajanut hybridikuorma-autojen asiaa viimeiset kymmenen vuotta.

Van Amburgin mukaan Pike Researchin arvio hybridien yleistymisestä kuljetusalalla vastaa myös hänen edustamiensa järjestöjen käsityksiä.

”Tämä vahvistaa vakuuttavasti oikeaksi sen, mitä me ja kumppanimme olemme tehneet. Olemme siitä hyvin ylpeitä”, hän sanoo.

Puskuri kohoaville polttoainehinnoille

”Tapahtuu se sitten huomenna tai viiden vuoden päästä, varmaa on, että polttoaineen hinta nousee ja aika merkittävästikin”, Van Amburg sanoo. ”Jos kuljetusyhtiöt voivat vähentää polttoaineriippuvuuttaan, hinnan heilahtelut eivät vaikuta niihin niin rajusti.”

Siirtyminen hybriditekniikkaan voisi myös auttaa ympäristöä, kun kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät.

”Polttoaineen käyttö vaikuttaa suoraan hiilidioksidipäästöihin”, Van Amburg sanoo. ”Jos polttoaineen käyttöä vähentää 10 prosentilla, myös hiilidioksidipäästöt vähenevät 10 prosentilla.”

American Trucking Associations -järjestön tekninen johtaja Robert Brasswell uskoo, että suurin hyöty hybriditekniikasta on saatavissa keskisuurissa kuorma-autoissa, jollaisia esimerkiksi huoltoyhtiöt käyttävät.

”Tällaisia kuorma-autoja käytetään muuhunkin kuin paikasta toiseen siirtymiseen. Kun kohteeseen on ensin päästy, niiden avulla korjataan asioita tai käytetään työkaluja”, Brasswell sanoo. ”Hybridiajoneuvossa sähkövirran lähde on jo valmiiksi mukana, joten perässä ei tarvitse raahata generaattoria.”

Braswellin mukaan hybriditekniikasta olisi vähiten hyötyä pitkän matkan rahtiliikenteessä.

Jarrutusenergia hyötykäyttöön

Lyhyet matkat sopivat tähän tarkoitukseen paremmin siksi, että modernien hybridikuorma-autojen akut edellyttävät tiuhaa jarruttelua eli niin sanottua jarrutusenergian talteenottoa. Pitkää matkaa taittavat rahtarit eivät luonnollisestikaan jarruttele yhtä usein kuin lähelle tavaraa toimittavat jakeluautonkuljettajat.

”Ajattele vaikka maantiekuljetusta New Yorkista Los Angelesiin. Kun kuljettaja pääsee kaupunkialueelta maantielle, hänen tarvitsee koskea jarruihin ehkä kerran tunnissa”, Brasswell sanoo.

Jarrutusenergian talteenotto selittää sen, miksi jatkuvia pysähdyksiä tekevät lähiliikenteen linja-, jäte- ja kuljetusautot hyötyisivät hybridijärjestelmästä eniten.

Tällä hetkellä suurin este hybridiajoneuvoihin siirtymiselle on niiden hinta, sanoo Dave Hurst.

Hybridikuorma- tai -linja-auto maksaa tällä hetkellä 40–70 prosenttia enemmän kuin vastaava polttomoottorimalli. Esimerkiksi kovaan käyttöön tehty lähiliikenteen linja-auton kori maksaa Yhdysvalloissa noin 250 000 euroa, ja jos siihen haluaa lisätä hybridiakkujärjestelmän, lisähintaa tulee jopa 150 000 euroa, Hurst selvittää.

”Akut maksavat tällä hetkellä 650–800 euroon kilowattitunnilta”, hän sanoo. ”Linja-auton kokoisen auton siirtämiseen tarvitaan 100 tai 150 kilowatin akkupaketti, joten hinta voi nousta melkoiseksi.”

Yhdysvalloissa vaihtokuluihin on saatavissa julkista tukea. Esimerkiksi Kalifornia tarjoaa vajaan 30 000 euron vaihtotukea hybriditekniikkaan siirtyville kuorma-autoille, jotka toimivat osavaltion rajojen sisällä, Hurst kertoo.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...