Uusi bakteeri jäytää Titanicia

Titanicin rungosta löytyi uusi bakteerilaji, joka saattaa nopeuttaa historiallisen hylyn häviämistä.

torstai 16. joulukuuta 2010 teksti Rachel Kaufman, National Geographic News

Kanadan Halifaxissa toimivan Dalhousie-yliopiston tutkijat keräsivät vuonna 1991 näytteitä R.M.S. Titanicin jääpuikkomaisista ruostemuodostumista. Vaikka ne kuhisivat elämää, kukaan ei ollut tunnistanut laivan mikrobeja tarkasti – ne vain luokiteltiin laveasti bakteereihin tai sieniin. Niinpä professori Henrietta Mann ja tuolloin yliopistossa opiskellut, nykyisin Ontario Science Centressä työskentelevä Bhavleen Kaur päättivät eristää ja tunnistaa yhden mikroskooppisen elämänmuodon sekamelskan seasta. Heidän valitsemansa bakteeri osoittautui uudeksi lajiksi, joka sai nimen Halomonas titanicae. Se kuuluu heimoon, jota ei Kaurin mukaan ole aiemmin havaittu Titanicin syvyyksissä. Risteilijän hylky lepää noin 3,8 kilometriä merenpinnan alapuolella.

Titanicin hajoaminen on ”oppimisprosessi”

98 vuotta sitten uponnut Titanic makasi käytännössä koskemattomana merenpohjassa aina löytymiseensä eli vuoteen 1985 saakka. Sen jälkeen tutkijat ovat saaneet selville, että mikro-organismit, merenpohjan virtaukset ja tutkijat itsekin ovat nopeuttaneet hylyn hajoamista.

Jotkut asiantuntijat toivovat, että hylky voitaisiin säilyttää tappamalla metallia mutustavat bakteerit ja suojaamalla hylky virtauksilta, jotta turistit ja dokumentaristit voisivat vierailla sen luona vastaisuudessakin. ”Hylyn hajoamisen seuraaminen on oppimisprosessi sekin”, sanoo Bhavleen Kaur. ”Jos säilytämme hylyn, pysäytämme samalla hajoamisprosessin."

Metallia syövien syvänmeren mikrobien tutkimuksesta voi loppujen lopuksi olla hyötyä öljynporauslauttojen suojauksessa tai muiden laivojen hävittämisessä.