Puolalaisen öljy-yhtiön työntekijät löysivät Egyptistä hiljattain toisen maailmansodan aikaisen hävittäjän, jota kutsutaan "ilmailuhistorian Tutankhamonin haudaksi". 70 vuotta Saharan autiomaassa ovat jättäneet jälkensä Curtiss P-40 Kittyhawk -koneeseen, mutta se näyttää silti säilyneen lähes täydellisenä "aikakapselina".

Galleria: Aavikolta löytyi vanha hävittäjä

Autiomaasta Egyptistä löytynyttä toisen maailmansodan aikaista hävittäjälentokonetta kutsutaan "ilmailuhistorian Tutankhamonin haudaksi".

torstai 31. toukokuuta 2012

Autiomaasta Egyptistä löytynyttä toisen maailmansodan aikaista hävittäjälentokonetta kutsutaan "ilmailuhistorian Tutankhamonin haudaksi". Valokuvat: Jakub Perka, BNPS.

P-40 Kittyhawk -koneen potkuri irtosi koneen tehdessä pakkolaskun vuonna 1942. Puolalaisen öljytyöläisen Jakub Perkan ottamat kuvat osoittavat, että yhdysvaltalaisvalmisteinen pommikone on suurelta osin kunnossa, vaikka moottori ja laskuteline ovatkin vääntyneet irti koneen syöksyttyä maahan.

P-40-lentokoneet yhdysvaltalaisine tunnuksineen pilvien päällä toisen maailmansodan aikana. P-40-koneet rakensi Curtiss-Wright-yritys, jonka päämaja oli Buffalossa New Yorkin osavaltiossa. Ne tunnettiin Yhdysvaltojen joukoissa yleisimmin nimellä Warhawk. Britit antoivat noin kolmelletuhannelle käytössään olleelle P-40-koneelle lisänimen "Kittyhawk". Nyt Egyptistä löytynyt hävittäjä oli yksi niistä. Valokuva: National Archives/Corbis.

RAF:n hävittäjän ohjaamon välineet ovat säilyneet varsin hyvin. "Lentokone on lähestulkoon täydellinen", sanoo Ian Thirsk. "Se on ikään kuin aikakapseli." Thirsk toivoo, että Kittyhawk aikanaan päätyy RAF-museoon Lontooseen. "Teemme yhteistyötä Kairossa työskentelevän puolustusattasean kanssa koneen pelastamiseksi", Thirsk kertoo.

Ovatko rungon ampumajäljet osaselitys siihen, että RAF:n kone syöksyi maahan 70 vuotta sitten? Sekin voi olla mahdollista, mutta Ian Thirskin mukaan on kuitenkin todennäköisempää, että reiät ovat syntyneet paljon myöhemmin paikallisten asukkaiden ammuskelun tuloksena. "Luulen, että sitä on käytetty ampumatauluna sen jälkeen, kun se on löydetty ensimmäistä kertaa", hän toteaa.

Vaikka lähes 200 litraa vetävä polttoainetankki olisi ollut täynnä, ei ole varmaa, että se olisi pelastanut 24-vuotiaan ylikersantti Dennis Coppingin, kun hän vuonna 1942 lähti rintamalta korjauttamaan konettaan. "Lentäjä oli kaukana sotatoimialueesta – hänen ei oletettukaan olevan siellä", sanoo Ian Thirsk. "Hän eksyi ja häneltä loppui polttoaine." Maahansyöksyn aikaan brittiarmeija taisteli saksalaisia ja italialaisia vastaan el-Alameinissa Pohjois-Afrikassa.

Kittyhawkin V12-moottori näyttää lähes toimintakykyiseltä, vaikka se on ollut alttiina autiomaan kuumuudelle ja hiekkamyrskyille 70 vuoden ajan. Lentokone sopi hyvin autiomaassa tapahtuviin operaatioihin, kertoo Ian Thirsk. "Se oli hyvin vankka ja se pystyi kuljettamaan suuren pommikuorman."

Kittyhawkin ammukset ja siipiin asennetut konekiväärit olivat löytöhetkellä vielä ehjiä. 70 vuotta vanhat aseet ovat mahdollisesti vielä jopa toimintakuntoisia. Näin voitaneen päätellä siitä, että Egyptin armeija päätti turvallisuussyistä ottaa ne talteen. Suuruuden aikanaan nämä aseet tarjosivat ratkaisevan ilmatuen brittien maajoukoille.

Irrotettuaan Kittyhawkin radion ja akun lentäjä on todennäköisesti jäänyt vielä ainakin joksikin aikaa lentokoneen vierelle. Siihen nähden, miten paljon lentäjä oli poikennut kurssista, mahdollisuus, että etsintäpartio olisi löytänyt hänet, oli erittäin pieni, sanoo Ian Thirsk. "Lopuksi hän yritti päästä turvaan, mutta mies paralla ei ollut mitään mahdollisuuksia, koska hän oli niin kaukana kaikesta, keskellä autiomaata", Thirsk arvelee.

Aavikon hiekka on vuosikymmenien aikana kuluttanut pois suuren osan toisen maailmansodan aikaisen koneen maalista samoin kuin sen pyrstöä peittäneestä kankaasta. Koneen metallirunko on kuitenkin erityisen hyvin säilynyt aavikon kuivan ilman vuoksi, sanoo Ian Thirsk. 1950-luvulla Saharasta löytyi muitakin toisen maailmansodan aikaisia koneita. Tunnetuin niistä on yhdysvaltalainen B-24 Liberator -pommikone, nimeltään Lady Be Good.

P-40-kone esittelee vuonna 1942 ampumavoimaansa Curtiss-Wright-yrityksen ampuma-alueella Buffalossa New Yorkin osavaltiossa. Liittoutuneiden joukot käyttivät yksimoottorista ja yksipaikkaista P-40-konetta sekä hävittäjänä että pommikoneena. Valokuva: Hulton-Deutsch Collection/Corbis.

Arvellaan, että ylikersantti Copping säilyi maahansyöksystä hengissä ja käytti laskuvarjoaan telttana, ennen kuin hän ryhtyi epätoivoiseen yritykseen ylittää autiomaa kävellen. Ian Thirskin mukaan suunnitelmissa on yrittää löytää kadonneen lentäjän maalliset jäännökset.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...