© Shutterstock

Kolme geeniä pani aivot kasvamaan

Ihmisellä on aivokuorellaan seitsemän miljardia hermosolua enemmän kuin gorillalla. Eron selittää kolme geeniä.

maanantai 15. lokakuuta 2018

Ihmisaivojen koko on kasvanut 14 miljoonassa vuodessa 0,4 kilosta 1,4 kiloon. Huiman kasvun taustalla on ilmeisesti kolme geeniä.

Kalifornian yliopiston tutkijaryhmä löysi geenikolmikon tutkiessaan makakiapinoiden aivosoluja.

Tutkijat kasvattivat apinoiden aivokudosta laboratoriossa ja tarkastelivat erityisesti niin sanottuja NOTCH-geenejä, jotka ohjaavat kantasolujen kehitystä sikiöissä.

Kolme geeniä paljastaa kehityshistoriamme

Kävi ilmi, että ihmisen kromosomi 1:ssä on kolme aktiivista NOTCH-geeniä, joita ei esiinny makakiapinoilla eikä myöskään lähimmillä sukulaislajeillamme simpanssilla ja gorillalla.

Nämä geenit ovat valottaneet ihmisaivojen kehityshistoriaa.

Ensimmäinen kolmesta geenistä syntyi, kun yksi kromosomi 1:n geeneistä kopioitui vain osittain.

Tämä tapahtui 14 miljoonaa vuotta sitten, kun ihmisen kehityslinja ei ollut vielä erkaantunut muista ihmisapinoista. 11 miljoonaa vuotta myöhemmin geeni korjaantui.

Samoihin aikoihin ihmisaivot alkoivat kasvaa. Sittemmin geeni on kopioitunut vielä kaksi kertaa. Toiset tutkijat ovat osoittaneet, että ihmisen kolme NOTCH-geeniä saavat aivojen kantasolut jakautumaan neljäksi hermo­soluksi kahden sijaan.

Siksi ihmisellä on enemmän hermosoluja kuin sukulaislajeilla.

Muutokset kasvattivat aivoja

Ihminen saa kiittää suurista aivoistaan kolmea muutosta, jotka tapahtuivat yhdessä ihmisen kromosomissa.

Testaa ÄO:si:

Tieteen Kuvalehti on julkaissut kenties netin tarkimman, tieteellisesti valikoidun ÄO-testin, joka on kehitetty yleisesti tunnustetun WAIS-III-testin (Wechsler Adult Intelligence Scale III) pohjalta.

Tämän lähemmäs et tarkkaa ÄO-testiä netissä pääse.