Pitkän ja terveen elämän resepti?

Tutkijat ovat löytäneet geenimutaatioita, jotka suojaavat syövältä, diabetekseltä ja verisuonitaudeilta.

torstai 6. kesäkuuta 2013

Tutkijat ovat löytäneet geenimutaatioita, jotka näyttäisivät suojaavan kantajiaan tavallisimmilta ikää lyhentäviltä sairauksilta. Mikäli näiden geenien toimintamekanismit saadaan selville, saatamme kaikki saada lisää ja terveempiä elinvuosia.

Geenitutkijat ovat 20 viime vuoden ajan keskittyneet etsimään taudinaiheuttajageenejä – geenejä, jotka altistavat esimerkiksi diabetekselle tai ylipainolle. Viime aikoina tutkijat ovat alkaneet paneutua epätavallisen terveinä tai pitkään elävien, maantieteellisesti tai kulttuurisesti eristyneiden ihmisryhmien perimään. Heidän geeneistään on tavallista helpompi löytää pitkäikäisyyteen, vankkaan vastustuskykyyn ja vanhuusiän hyvään terveyteen liittyviä tekijöitä.

Suojaavat geenit

Suojaavia geenejä tutkitaan esimerkiksi Kaliforniassa Scripps Translational Science Institutessa, missä lääkäri Eric Topol kollegoineen käy läpi noin tuhannen hyväkuntoisen vanhuksen perimää. Kaikki tutkittavat ovat yli 80-vuotiaita, eivätkä he kärsi korkean verenpaineen, sepelvaltimotaudin tai diabeteksen kaltaisista kroonisista sairauksista eikä heille ole koskaan määrätty lääkitystä tällaisiin sairauksiin. ”On varmasti olemassa muokkaavia geenejä, jotka selittävät, miksi nämä yksilöt ovat välttyneet ikääntymiseen vaikuttavien vahingollisten geenien vaikutuksilta”, Topol sanoo.

Lääkkeitä kehitteillä

Newyorkilaisen Albert Einstein College of Medicinen tutkija Nir Barzilain tutkimus käsittää yli 500 sata vuotta täyttänyttä New Yorkissa tai sen liepeillä asuvaa, historiallisesti eristyneeseen ja kulttuurisesti sisäänlämpiävään aškenazijuutalaisten joukkoon kuuluvaa ihmistä. DNA-analyyseissä paljastui, että yksi geneettisesti erottuva CETP-geenin alatyyppi oli tässä ryhmässä selvästi tavallista yleisempi. Aiemmissa tutkimuksissa taas on selvinnyt, että kyseinen variantti suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta. Kaksi isoa lääkeyritystä testaa parhaillaan lääkkeitä, jotka alentavat CETP-pitoisuutta samalla tavalla kuin satavuotiaiden geenivariantti.

Vanhustutkimus on vielä lapsenkengissä, ja pitkään ikään vaikuttavat geneettiset kokonaisuudet ovat monimutkaisia. ”Jahti on kuitenkin käynnissä”, sanoo Eric Topol.

Hyviä mutaatioita

Aškenazijuutalaiset

Keskieurooppalaisten juutalaisten newyorkilaisilla jälkeläisillä yleiset mutaatiot suojaavat korkealta verenpaineelta ja pienentävät riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Laronin oreyhtymä, Ecuador

Tämä geenimutaatio estää insuliinin kaltaisen kasvuhormonin toimintaa ja aiheuttaa lyhytkasvuisuutta, mutta myös suojaa diabetekseltä ja syövältä.

Amishit

Pennsylvanian Lancasterissa asuvat amishit kantavat mutaatiota, joka vähentää veren rasvapitoisuutta huomattavasti.

Japanilais-Amerikkalaiset

Miehillä tämän geenin mutaatio pienentää riskiä sairastua syöpään ja sydäntauteihin. Useita FOXO-geenejä pidetään merkittävinä pitkän iän tekijöinä.