Tekeekö liika sokeri tyhmäksi?

Se tiedetään, että sokeri tuppaa kertymään vyötärölle, mutta nyt näyttää siltä, että se veltostuttaa myös aivoja.

torstai 24. toukokuuta 2012 teksti Charles Q. Choi, National Geographic News

Ravinnon korkea fruktoosipitoisuus heikentää muistia ja oppimiskykyä rotilla, mikä antaa aihetta huoleen myös ihmisillä.

Uuden tutkimuksen mukaan makeat juomat sekoittivat laboratoriorottien muistia ja heikensivät niiden oppimiskykyä, mikä herättää aivotutkija Fernando Gomez-Pinillan mukaan suurta huolta siitä, mitä sokeripitoinen ruokavalio voi tehdä ihmisille.

Rotat sokerikuurilla

Gomez-Pinilla kollegoineen opetti rottia ensin viiden päivän ajan kulkemaan sokkelon läpi tavallisen rotanruuan ja veden voimin. Kuuden sitä seuranneen viikon aikana rottien vesi korvattiin siirapilla, jonka sisällöstä 15 % oli fruktoosia.

"Tavallisten virvoitusjuomien sokeripitoisuus on noin 12 %, joten kuvittele juovasi veden sijasta makeutettua limonadia", sanoo Kalifornian yliopistossa työskentelevä Gomez-Pinilla.

Kuusiviikkoisen koejakson aikana puolet rotista sai lisäksi pellavansiemen- ja kalaöljyä, jotka sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja. Kyseiset antioksidantit saattavat aiempien tutkimusten mukaan suojata synapseiksi kutsuttuja aivojen kemiallisia yhteyksiä vaurioilta.

Kuuden viikon fruktoosisiirappikuurin jälkeen kaikki rotat suoriutuivat sokkelosta hitaammin. Omega-3-rasvahappoja saaneet olivat kuitenkin vähän muita nopeampia.

Sokeri vaikuttaa oppimiseen

Koerottien aivojen dissektiotutkimuksessa tutkijoille selvisi, että fruktoosipitoinen ruokavalio oli heikentänyt synapsien muuttumiskykyä, mikä on yksi oppimisen avaintekijöistä. Sokeripitoiset juomat olivat myös häirinneet sokeritasoa säätävän insuliiniproteiinin toimintaa aivojen hippokampuksessa eli aivotursossa, jolla on merkittävä rooli muistamisessa niin rotilla kuin ihmisilläkin.

"Järkytyin kun näin, miten paljon tällainen ruokavalio voi vaikuttaa aivoihin. Pelkään pahoin, että ihmisten syömät ruuat voivat todellakin vaikuttaa mielialaan ja kognitiokykyyn", sanoo Gomez-Pinilla.

Sokeri ei ole ainoa syntipukki

Tavallista sokeria edullisempaa fruktoosi- tai glukoosisiirappia käytetään monissa virvoitusjuomissa, maustekastikkeissa ja pitkälle jalostetuissa tuotteissa.

Keskivertoamerikkalainen nauttii USA:n maatalousministeriön mukaan yli 27 kilogrammaa korkeafruktoosista maissisiirappia vuodessa. Ruoko- ja juurikassokeria, jotka nekin sisältävät fruktoosia, nautitaan lähes yhtä paljon.

"En väitä, että fruktoosi on huonoa – en halua korostaa yksittäistä ruoka-ainetta", sanoo Gomez-Pinilla. "Ongelma on määrissä."

"Toivoisimme ihmisten ajattelevan ruokavaliotaan kokonaisvaltaisesti, ja omega-3-rasvahappojen runsaampaa nauttimista kannattaisi myös harkita." Niitä löytyy esimerkiksi lohesta, tonnikalasta, saksanpähkinästä ja oliiviöljystä.

Tutkijoiden pitäisi seuraavaksi "selvittää, voiko heikkolaatuisen ruokavalion pitkäaikaisvaikutuksia korjata", sanoo minnesotalaisen Mayo Clinicin fysiologi Jill Barnes, joka ei ollut mukana tässä tutkimuksessa.

Tulevissa tutkimushankkeissa tulisi myös selvittää, minkälaisia vaikutuksia ruokavaliolla voi olla vanhenemiseen ja kehitykseen. "Mitä esimerkiksi tapahtuu nuoremmille eläimille tai ihmisille, jos he saavat kasvuiässä jatkuvasti runsaasti sokeria ja niukasti omega-3-rasvahappoja?" kysyy Barnes.

Tutkimusta vetäneen Fernando Gomez-Pinillan mukaan voitaisiin lisäksi "tarkastella, miten ruokavalio kenties vaikuttaa traumaperäisen stressihäiriön (PTSD) kaltaisiin tiloihin" stressaamalla jo valmiiksi rasittuneita aivoja vähän lisää. "Voi olla, että traumaperäinen stressihäiriö on rajumpi niillä, jotka eivät syö terveellisesti."

Sokeripitoista ruokavaliota koskeva tutkimus julkaistiin 15. toukokuuta Journal of Physiology -lehdessä.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...